Innovatief gedrag; hoe stimuleer je dat?

We leren jou de beste tips & tricks om succesvol te zijn.

Innovatie wordt door veel bedrijven gezien als een belangrijke component van succes – en terecht. In onze steeds complexer wordende maatschappij, waarin globalisatie, technologische veranderingen en toenemende eisen van onze klanten een steeds grotere rol spelen, is innovatie voor veel bedrijven cruciaal om te overleven. Maar waar ontstaat innovatie eigenlijk?

Doorgaans komen 80% van de verbeterinitiatieven in bedrijven van de medewerkers. Hierom is het belangrijk dat medewerkers worden gestimuleerd om innovatief gedrag te vertonen. Innovatief gedrag kan worden omschreven als gedrag dat leidt tot waardevolle ideeën, processen, producten of procedures, die intentioneel zijn gecreëerd, geïntroduceerd en toegepast, om een voordeel binnen het werk te bewerkstelligen. Dat kan mooi klinken, maar de vraag is hoe je dit soort gedrag kunt aanwakkeren binnen je bedrijf. Om deze vraag te beantwoorden, hebben wij een paar tips op een rij gezet.

1. Support je medewerkers!

Laat als organisatie zien dat je bereid bent om te experimenteren met nieuwe innovatieve ideeën. Support initiatieven van individuele medewerkers en juich diversiteit toe. En als een medewerker een excellente prestatie heeft geleverd, erken dit dan en zorg voor een passende waardering.

2. Zorg voor een innovatief klimaat

Door goede werkomstandigheden te bieden en voldoende middelen beschikbaar te stellen aan medewerkers, kun je het innovatieve klimaat bevorderen. Echter is het ook van belang dat medewerkers zich gesteund en aangemoedigd voelen, door zowel het team waarin zij werken als door eventuele leidinggevenden.

3. Vergroot de autonomie van medewerkers

Wanneer medewerkers meer autonomie hebben, zullen zij waarschijnlijk meer eigenaarschap voelen over hetgeen waar zij mee bezig zijn en dus meer innovatief gedrag vertonen.

4. Maak het delen van kennis de norm

Binnen de organisatie is het van belang dat de kennis die er is, onderling gedeeld wordt. Het gaat hierbij ook om ervaringen, technieken en meningen. Door kennis te delen wordt namelijk ook vaak nieuwe kennis opgedaan, wat de organisatie sterker maakt.

5. Heb contact met de buitenwereld

Contact met partijen buiten de organisatie, zoals bijvoorbeeld klanten, andere professionals en wetenschappers, brengt mensen in contact met diverse ideeën en zienswijzen, waardoor creativiteit en innovatief gedrag wordt gestimuleerd.

 

Heb jij nog tips?

Heb jij uit ervaring een aantal goede tips om te delen? Laat het ons weten! Stuur gerust een bericht of tag ons op social.