De (zaken)wereld zit vol onzekerheden en onverwachte gebeurtenissen. De verkiezing van Donald Trump als president van Amerika bewijst dit maar weer: van tevoren was Clinton de grote favoriet, uiteindelijk gaat Trump met de winst naar huis. Het Witte Huis welteverstaan.
Maar juist onzekerheden bieden kansen voor ondernemers. Ze stimuleren creativiteit en vindingrijkheid, wat uiteindelijk leidt tot een betere business. Oftewel: omarm onzekerheden! Deze en 6 andere tips staan in het boek ‘Ontwerp Betere Business’1, dat tools biedt om je businessmodel af te stemmen op de onzekere en snel veranderende wereld van nu. Geen overbodige luxe, zeker gezien de laatste ontwikkelingen. Doe er je voordeel mee!
1. BEGIN BIJ JE KLANT
Niemand kan jou beter vertellen welke behoeften je klant heeft dan je klant zelf! Door de goede vragen te stellen, krijg je de antwoorden die je zoekt om een business te ontwerpen die jouw klant maximale waarde levert. En daar begint het mee.
2. DENK EN WERK VISUEEL
Visueel werken helpt om een compleet beeld te krijgen en abstracte begrippen, zoals ‘concepten’ en ‘modellen’, beter te begrijpen. Dit maakt het makkelijker om beslissingen te nemen, zeker wanneer er meerdere mensen bij de besluitvorming betrokken zijn.
3. BUNDEL JE KRACHTEN EN WERK SAMEN
Door samen te werken met collega’s en andere ondernemers kom je tot nieuwe inzichten. In je eentje heb je nou eenmaal niet alle wijsheid in pacht. En dat hoeft ook niet. Combineer jouw kennis met de kennis van anderen om tot het beste resultaat te komen.
4. VERTEL VERHALEN
Een goed verhaal is herkenbaar en maakt dat mensen zich verbonden voelen met je boodschap. Een goed verhaal raakt mensen, wordt onthouden en wordt verspreid. Precies wat je wilt.
5. HOUD HET SIMPEL
Zorg bijvoorbeeld voor een eenvoudig businessmodel. Voeg geen zaken toe die het probleem niet echt oplossen of het model onnodig complex maken. Een eenvoudig model maakt communicatie met medewerkers en klanten makkelijker en is eenvoudiger te automatiseren. Gevolg: meer efficiëntie en meer winst.
6. DOE KLEINE EXPERIMENTEN
Elke proef en elk probeersel levert weer nieuwe, waardevolle informatie op. Informatie waarvan je kunt leren en die je nooit had vergaard wanneer je gelijk begonnen was met bouwen. De werkelijkheid is vaak anders dan wat je verwacht.
7. OMARM ONZEKERHEDEN
Ik begon deze blog er al mee; de wereld zit vol met onzekerheden, en juist dat biedt kansen voor ondernemers. Accepteer deze onzekerheden dus en benut alle mogelijkheden die hieruit voortkomen.
8. FOCUS OP JE CORE BUSINESS
Richt je vooral op de unieke kwaliteit van jouw organisatie, jouw USP. Zorg dat je die steeds verbetert en dat deze altijd de kern van je onderneming blijft. Daar ligt je kracht! Laat je niet afleiden door nevenzaken waarmee je nooit het verschil gaat maken.